Sunday 28 February 2016

OBESITI!!!!


Assalamualaikum..

Haishhh!!!semangat lain macam aku dengan blog ni...keja nak menaip saja..ok dah ada hobi baru..akupun tak larat nak layan movie dah..Tv series lagi la..sampai abih semua season punya layan...

ok..entri kali ni mau dok sembang pasai....OBESITI!!
rakyat Malaysia dikategorikan negara yang banyak masyarakat yang gemok...Sesetengah makhluk ni tidak kisah dengan bentuk fizikal sedia ada..bagi aku,bagi yang kilo lebih ni,memang aga susah dalam banyak hal..(walaupun memang ada kelebihan orang yang fizikal macamni)tapi tetap masih dikategorikan golongan yang mudah terdedah dengan banyak penyakit..

Jadi,ada jugak yang dah sedar dengan keburukan obesiti ni..jadi,perlulah amik langkah drastik untuk bagi kuruih balik....TAPI!langkah yang amik macam tak kena lak dengan situasi...

TAK MAKAN NASIK TAPI NAK KURUIH!!MAMPOIHHHH.....

aku penah baca di paper yang sorang artis ni dah lama tak makan nasik,6 bulan katanya..bravo!!!tapi dah brapa tahun aku tengok dia,dia pun buat comeback balik,macam tak ada beza dengan time keluar program tet!tet!____  tu...jadi,boleh ka kalau tak makan nasik,nak kuruih balik?nak kurang kilo tu?pada pendapat aku,TIDAK BOLEH!!dan ingin au katakan sekali lagi..TAK BLEHH!!!

AKU PUN SEORANG YANG KILO LEBIH JUGAK.

kilo aku naik lepaih aku berenti merokok..naik mendadak kilo aku..gila haih!!Apa yang aku buat time nak bagi kurang kilo tu?yup!memang berhasil..takyah cucuk steroid..(sory geng bodybuilder...dan kau percaya dengan badan hangpa yang bertongkoi tu,memang hangpa amik steroid,takpun syntol..HEH!)
  1. ATTITUDE dengan pemakanan..
  • kurangkan makan nasik,benda berminyak,jaga time makan && makanan berkolestrol....minum lemon,limau,oren,limau bali,limau raya cina,ataupun buah yang sewaktu dengannya. kurangkan gula,elakkan air berGAS,minum ayaq masak banyak2..aku cuma makan banyak time hari sabtu sahaja..cheat diet la konon baq hang 
  1. WORKOUT 
  • Dah tak makan,xyah buat apa nak bakaq kalori tu?bakaq lemak tu?ha saja la mudah nak kuruih..kena rajin bersenam laa...cara aku,jumping rope sehari sejam..time keja pagi,(aku keja shif)aku akan jungle tracking naik bukit.....KALAU dah dalam sehari tu hangpa rasa termakan lebih dari hari lain,maka hangpa kena la workout lebih dari sepatutnya..kiranya bakaq balik kalori,lemak yang hangpa makan tadi tu..(cover balik la..tapi lebih JANGAN!)
dua benda ni saja yang aku buat selama 3bulan tanpa non-stop!!Alhamdulillah..buncit hilang,kilo kurang,amik gambaq pun tak la nampak bengkak muka ni..

Jadi,jagalah diri anda..bukan orang len nak jaga diri sendiri kecuali diri sendiri dan mak sendiri..tak rugi pun..untungnya jauh penyakit(mudah mudahan),badan sihat,otot elok,hensem tu sama ja,tak tara mana pun..heh!


 
    "With all our screaming
We are gonna rip right through your brain
We got the lethal power
It is causing you sweet pain Oh sweet pain
When we start to rock
We never want to stop again

Hit the lights
Hit the lights
Hit the lights"
 
metallica-Hit the light

    No comments:

    Post a Comment